Спеціальні потреби

Пiдбито пiдсумки виборчого монiторингу новин


Українські партії не скористалися можливостями, наданими рівним доступом до засобів масової інформації. Такий висновок попереднього звіту за підсумками виборчого моніторингу новин, проведеного Асоціацією «Спільний простір» та Комітетом «Рівність можливостей».

На цих виборах всі партії – провладні і опозиційні – вперше мали рівний доступ до преси і телебачення, але діяли за старою звичкою. Замість того, щоб, окрилені свободою, донести до виборця свої програми, відбулися рекламою та пустопорожніми гаслами. Голова комітету «Рівність можливостей» Олександр Чекмишев вбачає в цьому парадокс кампанії:

«Один із парадоксів нинішньої виборчої кампанії, що українські партії не смпромоглися скористатися можливостями, які були реально надані засобами масової інформації. Можливо, це пояснюється тим, що одна частина партій звикли працювати в умовах, коли засоби масової інформації повинні їх обслуговувати і надавати їм певні преференції, інші звикли працювати в опозиційному форматі».

В результаті більшість партій і блоків проігнорували дебати, і вибори відбулися без боротьби програм. За інерцією діяли і журналісти. Хоч новини стали чеснішими, порівняно з минулою президентською кампанією, а трудівники пера прагнули демонструвати об`єктивність – газети і телеканали все-таки не відмовляли собі у задоволенні трішечки поманіпулювати глядачем і читачем.

Приклади недозволених прийомів у журналістиці можна знайти на всіх каналах – як на “Інтері”, так і на прямо протилежному за своїми симпатіями 5-у каналі, говорить президент асоціації «Спільний простір» Юрій Нестеряк:

«Подробиці тижня, знаменитий сюжет... про відвідини храму Віктором Януковичем. Настоятель в Запоріжжі каже: Родные мои, за кого голосовали – За Януковича. – Настоятель. – Не расслышал. – За Януковича! ...Програма “Час”, 5-й канал... сюжет про те, як Янукович оголосив закінчення Великого посту... Все було б нічого, якби не закінчення цього сюжету: Віктор Янукович – обличчя та інтелект партії... Це пряма оцінка! Ну і як передали нам журналісти, потім одразу Янукович поправився і сказав, що він вітає із закінченням першого тижня Великого посту. На жаль, жоден з колег на цьому моменті не акцентували, скористалися просто тим, що піймали політика на слові».

За даними громадського моніторингу, порівняно об`єктивними в цю виборчу кампанію були новини на 1+1, ICTV, Першому національному, СТБ та Новому. 5-й канал, попри широкий спектр думок в ефірі, не міг приховати прихильність до влади й антипатію до опозиції, Тоніс відчутно симпатизував БЮТу, «ТРК-Україна» прямо підтримував Партію регіонів, НТН не криючись хилився до опозиції, «Інтер» хоч і не висловлював відвертих симпатій, однак не цурався маніпулятивних технологій.

Щодо російських телеканалів, то їм – кажуть експерти – не просто бракувало об`єктивності й збалансованості. Висвітлюючи українські вибори, РТР і ОРТ вдавались до образ, іронії і навіть територіальних претензій. «Створення негативного сприйняття української влади і позитивного іміджу Партії регіонів було метою каналу РТР-планета», -- зазначає комітет «Рівність можливостей» у своєму підсумковому звіті, наводячи приклади демонстративних оцінок, що лунали під час українських виборів з російських телеекранів: «Ющенко, не затягуй петлю», «Геть оранжеву владу», «Придністровці браття, Ющенко прокляття».

Нагадаю: виборчий моніторинг новин, що проводився за підтримки фонду «Відродження», тривав з 1 грудня минулого по 26 березня цього року і охоплював всі основні інформаційні програми телебачення, а також провідні центральні та регіональні видання.

Інше за темою

Вишиванки захоплюють світ. Інтерактивна мапа

XS
SM
MD
LG