Спеціальні потреби

«Репортери без кордонiв» про свободу преси в Українi


Вашингтон – 3 травня. Організація захисту прав журналiстiв «Репортери без кордонів» оприлюднила до Дня преси щорічний звіт про стан із свободою преси у світі. В ньому окремий роздiл присвячений Українi.

Минулорічна президентська кампанія була затьмарена численними атаками на свободу преси, говориться у преамбулі звіту. Висвітлення виборчої кампанії було перекручене і упереджене, особливо ж у контрольованих державою медія. Продовжувалися фізичні дії проти журналістів, сильніший контроль уряду за місцевими і іноземними мовниками. Однак журналісти державних телеканалів підняли голову на боротьбу з цензурою. Помаранчева революція Ющенка супроводжувалась медійною революцією, яка може протривати, а може-- й ні, говориться у преамбулі.

У тексті документа зазначено, що протягом всієї президентської кампанії вживалися різні заходи з метою зашкодити збалансованому висвітленню її перебігу. Напередодні першого туру голосування 31 жовтня кількасот журналістів підписали петицію проти цензури і упередженого висвітлення кампанії на користь Януковича і проти Ющенка. Журналісти закликали своїх колег інформувати суспільство про всі важливі події в об’єктивному ключі, перевіряти і надавати джерела інформації. Кілька журналістів каналу 1+1, контрольованого Медведчуком, подали у відставку на знак протесту проти інформаційної блокади, оголошеної урядом проти народу. Вони дарма намагалися зупинити редакторів проти цензурування новин і виконування рекомендацій «темників». Після другого туру виборів, зазначено у звіті «Репортерів без кордонів», понад двiстi журналістів центрального державного телеканалу УТ-1 розпочали страйк.

Назагал медійна революція розпочалася між першим і другим турами виборів. Ющенко, який переміг в результаті поєднання помаранчевої і медійної революцій, заявив, що «свобода преси є запорукою розвитку країни», і пообіцяв не втручатися в редакційну політику видань. А до цього, відзначає звіт «Репортерів без кордонів», уряд зняв з ФМ-ефiру радіо Свобода, припинив мовлення приватних радіостанцій Довіра та Континент, яка ретранслювала в Києві передачі Свободи i Голосу Америки. Банківські рахунки П’ятого каналу були заморожені, його трансляції в східних регіонах --припинені під очевидним політичним тиском. Згодом рахунки були розморожені, а ліцензія тимчасово відновлена, що не зупинило журналістів від дев’ятиденного голодування з вимогами постійної ліценції на трансляції з Києва.

Звіт «Репортерiв» відзначає, що з наближенням виборів у пресі і Генпрокуратурі з’явилися нові дані у справі Гонгадзе, зокрема, інформація британської Індепендент, що Кравченко наказав Пукачу стежити за Гонгадзе. Пукача спочатку арештували, але потім відпустили. Також звертається увага на смерть в ув’язненні колишнього міліцейського офіцера, принципового свідка у справі Гонгадзе - Ігоря Гончарова - від передозування снотворних засобів, а не від «тілесних ушкоджень», заподіяних охоронцями, як говорилося в офіційній версії.

Звіт репортерів без кордонів також привертає увагу до вчинку Наталії Дмитрук, сурдоперекладача каналу УТ-1, яка 25 листопада передала в ефір людям з обмеженим слухом про пошахрування на виборах з боку ЦВК, яка оголосила переможцем Януковича. Вона заявила, що це рішення довго визрівало в ній і не було спонтанним. «Я ризикувала звільненням, - каже панi Наталія, - але люди, які не чують, здобувають новини лише з телебачення. Отож вона сказала їм на мові жестів: «Дані комісії фальшиві. Не вірте їм. Наш новий президент -- Ющенко». На її подив, її не звільнили з праці, очевидно, тому, що колеги попросили керівництво надати їм більшу свободу, пригадує Наталя Дмитрук.

Що ж далі? Звіт «Репортерів без кордонів» друкує думку Андрія Шевченка, [тодi ще – ред.] головного редактора новин П’ятого каналу: «Я думаю, Ющенко покладе край цензурі назавжди. Навіть якщо темники повернуться, ніхто їм не слідуватиме, бо вони ефективні лише, коли уряд контролює всі ЗМІ, чого немає. Нам необхідно очиститися від тих журналістів, які заплямували професію, і дати зелене світло новому журналізму в Україні. Я менш оптимістичний щодо незалежності медія від властей - вони в редакційному плані близькі до них, як і раніше, з фінансових причин (податки і субсидії). Багато власників ЗМІ над-обережні, бо бояться, що уряд натисне на них і доведе до банкрутства. П’ятий канал -- єдиний передає об’єктивні новини внаслідок угоди між власниками і керівництвом станції». Шевченко, як вказано у звiтi «Репортерiв», сподівається на пришестя правдивої медійної різноманітності в Україні, першою ластівкою якої мусить бути організація громадського ТБ, а не лише контрольованого урядом УТ-1.

Вишиванки захоплюють світ. Інтерактивна мапа

XS
SM
MD
LG